Folie

Lichtreclames kennen we in vele, vormen formaten, uitvoeringen en kleuren.  Het gebruik van folies is een manier om invulling te kunnen geven aan de diversiteit aan kleuren in combinatie met verlichting voor een lichtreclame.

Folies zijn er in vele verschillende varianten. Van enkelkleurige folie die door en door gekleurd is tot geprinte folie waarin ook kleurverloop en iedere gewenste opdruk gemaakt kan worden.

Hieronder zetten we een aantal type folies en bijbehorende termen op een rijtje.

 

Folies voor onverlichte toepassingen

Monomeer is folie die wordt toegepast op grote, vlakke oppervlakten. Deze folie heeft een levensduur van ongeveer 3 tot 6 maanden. Dus wordt vaak voor tijdelijke projecten gebruikt. Een nadeel van monomeer is dat het de neiging heeft tot krimpen.

 

Polymeer is een folie die qua eigenschappen lijkt op een monomeer, echter door toevoegingen van grondstoffen heeft deze folie een langere levensduur van zo’n 3 tot 5 jaar en minder neiging tot krimpen.

 

Folies voor verlichte toepassingen 

Transparante folie is geschikt voor lichtreclame-toepassingen en raamdecoratie. Zo kunnen kleureffecten zoals bijvoorbeeld glas-in-lood worden gecreëerd. Ook kunnen transparante folies in combinatie met reflecterende folies worden ingezet bij verkeersborden.

 

Translucent folie is een algemene term voor folie die licht doorlaat. In tegenstelling tot de transparante folies kun je niet ‘door’ de folie heen kijken. Dit type folie wordt altijd toegepast op lichtreclames waar een bepaalde kleur of opdruk van toepassing is en waarbij de lichtbron niet direct zichtbaar mag zijn door de folie heen.

 

Gegoten folie is een hoogwaardige vinyl, dat in een zeer dunne laag wordt gegoten. Hierdoor is het nauwelijks vatbaar voor krimpen. Afhankelijk van weersinvloeden heeft de folie een levensduur van 7 tot 10 jaar. Deze folie is ideaal voor gebogen of oneffen ondergronden.

 

Printfolie is een folie die middels een printer kan worden voorzien van iedere gewenste opdruk. Of het nu gaat om een kleurverloop, 3D-effect of zelfs foto’s. De geprinte folie wordt na het aanbrengen van de opdruk voorzien van een zogenaamde laminaat. Dit is een transparante laag die ervoor zorgt dat de opdruk voor langere tijd beschermd blijft tegen weersinvloeden en verkleuring door UV-straling.

 

One way vision is een folie die voor meer dan 40% uit gaatjes bestaat. Deze folie wordt veelal toegepast op ramen van gebouwen of bijvoorbeeld stadsbussen. De te printen kleur of boodschap wordt aan de voorzijde van de folie aangebracht. De gaatjes zorgen ervoor dat er gewoon van binnen naar buiten gekeken kan worden, terwijl men aan de buitenkant de reclame of opdruk gewoon kan zien.

 

 

 

 

 

Terug naar overzicht